سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قیمت تخته سه لایی روکش دار

تخته هفت لایه چیست؟

برای بسیاری از افراد ممکن است این سوال پیش بیاید که تخته هفت لا چیست یا چه تفاوتی با سایر انواع تخته سه لا دارد؟ همانطور که از نام آن پیداست این نوع تخته چندلایه تخته یا تخته چند لایه است، نوعی تخته چندلا که از هفت لایه چوب تشکیل شده است که روی هم چیده شده اند.

تخه سه لا تکه یکی از انواع تخته چندلا یا تخته چندلا است اولین نوع تخته سه لا تولید شد. تخته سه لا یا تخته سه لا از چیدن سه ورق چوب و چسباندن آنها تشکیل شده است. این تخته چوبی معمولاً از چوب های سخت مانند توس، بلوط، چوب ماهون، سرو، افرا و کاج ساخته می شود تا استحکام بالایی داشته باشد.

نحوه تولید هفت لایه

همانطور که توضیح داده شد، تخته چندلا نوعی تخته سه لا است. بنابراین جای تعجب نیست که روش تولید آن همانند تولید تخته سه لا باشد. برای تولید تخته های هفت لایه ابتدا به چوب مناسب نیاز دارید. برای تولید تخته های هفت لایه معمولا از چوب درختانی مانند سرو، توس، ماهون و ... استفاده می شود تا تخته هفت لایه استحکام لازم را داشته باشد. پس از انتخاب چوب مناسب و برش، چوب بریده شده را در مخزن بخار قرار می دهند تا نرم شود.

بعد از نرم شدن تنه درختان، نوبت به بریدن این تنه ها و تبدیل آنها به ورق می رسد. این تنه های چوبی بر روی دستگاه برش قرار گرفته و از طول برش داده می شوند. سپس ورق های چوبی اسکن می شوند تا از نقص های کوچک و غیر قابل تشخیص جلوگیری شود.

در آخرین مراحل تولید تخته های هفت لایه هفت ورق چوب روی هم لایه بندی شده و با چسب مخصوص به هم وصل می شوند. برای تقویت این اتصال ورق های چسبانده شده را از زیر پرس رد کرده و پرس می کنند تا به ابعاد مورد نظر برسند. اگر بخواهیم این تخته هفت لایه ظاهر زیباتری داشته باشد می توانیم قسمت های خارجی آن را بپوشانیم.

ویژگی های تخته سه لا

استحکام و دوام بالا

اگر از افراد متخصص در زمینه چوب در مورد مهمترین ویژگی تخته سه لا بپرسید، احتمالاً پاسخ آن استحکام و دوام بالا خواهد بود. نحوه قرارگیری ورق های تخته های هفت لایه روی هم باعث شده تا این تخته چوبی از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشد. یکی از مهم ترین دلایل کاربرد بیشتر ام دی اف هفت لایه و نئوپان، استحکام بالای همین تخته است.

سبک وزن

تخته سه لا جدا از استحکام و دوام بالا مزیت ویژه دیگری نسبت به ام دی اف و نئوپان دارد و آن وزن کمتر تخته چندلا است. این دو ویژگی مهم تخته سه لا باعث شده است که این پانل چوبی کاربرد بیشتری داشته باشد.

ضدآب

مقاومت در برابر آب و رطوبت یکی دیگر از ویژگی های مهم تخته سه لا است که قبلاً در برخی از انواع تخته سه لا دیده بودیم، اما امروزه معمولاً به شکل تخته سه لا مقاومت در برابر آب وجود دارد. این ویژگی به شما کمک می کند تا از تخته سه لا در مکان های مختلف و در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده کنید.

کاربردهای تخته سه لا

معمولاً از مهمترین کاربردهای تخته سه لا در ایران در قالب بندی ساختمانی استفاده می شود، اما این کاربرد تنها کاربرد تخته سه لا در صنعت نیست. از مهمترین کاربردهای تخته سه لا می توان در پوشش های دیوار و کف، استفاده در ساخت عناصر تزئینی، استفاده در نما و سقف ساختمان، کاربرد در صنعت مبلمان و کابینت، استفاده در جعبه های بسته بندی استفاده کرد. و در صنایع نظامی مانند صنایع فضایی استفاده شود. و به دریا اشاره کرد.

ابعاد و ضخامت تخته هفت لایه

ابعاد و ضخامت تخته هفت لایه دارای استاندارد جهانی 4*8 فوت است، اما ابعاد تولید شده توسط برخی از تولیدکنندگان متفاوت است. یکی از ویژگی های مهم تخته سه لا تولید آن در اندازه های مختلف و حتی سفارشی می باشد. تخته چندلا معمولاً هفت تخته است که در بازارهای ایران در سایزهای 124 * 244 ، 152 * 152 و 105 * 120 موجود می باشد. ضخامت تخته چندلا از 3 میلی متر شروع می شود اما این برای تخته چندلا متفاوت است و ضخامت در آنها متفاوت است. معمولا بیش از 9 میلی متر است.

قیمت تخته هفت لایه

نمی توان مقدار مشخصی را برای قیمت تخته هفت لایه در نظر گرفت. زیرا هفت عامل در تعیین قیمت تخته های هفت لایه تاثیرگذار است که هر کدام می توانند باعث افزایش یا کاهش قیمت شوند. عواملی مانند داخلی یا خارجی، مواد اولیه استفاده شده، روکش شده یا بدون روکش، ضدآب بودن یا نبودن و چسب مصرفی در تعیین قیمت تخته هفت لایه نقش اساسی دارند.